ActionScript 3.0: Matematik Sınıfı
Matematiksiz hayat olmazmış. “Her yerde matematik” prensibi ile ActionScript 3.0 içerisinde de matematik hak ettiği yeri almış durumda. ActionScript ile uğraştığınıza göre matematik fobisinin sizde olmadığını umarak metot ve sabitlerden bahsetmek istiyorum:
Matematik Sınıfının Metotları
abs ()
Sayının mutlak değerini alır. Yani negatif sayıları pozitife çevirir.
trace (Math.abs(-21)); // 21ceil ()
Pozitif ondalıklı sayıyı, kendine en yakın bir üst tam sayıya yuvarlar.
trace (Math.ceil(12.1)); // 13Negatif ondalıklı sayıyı, negatif tam sayıya çevirir.
trace (Math.ceil(-12.1)); // -12floor ()
Pozitif ondalıklı sayıyı, pozitif tam sayıya çevirir.
trace (Math.floor(32.
); // 32Negatif ondalıklı sayıyı, kendisine en yakın bir alt negatif tam sayıya çevirir.
trace (Math.floor(-32.
); // -33max ()
Matematiksel olarak sayılar arasındaki en büyük sayıyı bulur.
trace(Math.max(3,9)); // 9;min ()
Matematiksel olarak sayılar arasındaki en küçük sayıyı bulur.
trace(Math.min(3,9)); // 3;pow ()
Bir sayının üssünü almak için kullanılır. 23 = 2×2×2
trace(Math.pow(2,3)); // 8round ()
Pozitif ondalıklı sayının ondalık kısmı 5 ve üzeri ise, kendine en yakın bir üst tam sayıya yuvarlar.
trace(Math.round(4.7)); // 5Pozitif ondalıklı sayının ondalık kısmı 5 in altında ise, tam sayıya çevirir.
trace(Math.round(4.3)); // 4random ()
0 ile 1 arasında ondalıklı olarak rastgele sayı üretir.
trace(Math.random()); // 0.90482416609302160 ile 10 arasında tam sayı üretmek için;
trace(Math.round(Math.random()*10)); // 5sqrt ()
Pozitif sayıların karekökünü alır.
trace(Math.sqrt(16)); // 4exp ()
e (2,718) sayısının üssünü alır.
trace(Math.exp(2)); // 7.389log ()
Sayının logaritmasını hesaplar. 1 ve üzeri sayısal değerler alır.
trace(Math.log(2.78)); // 1.02Trigonometrik işlemler yaparken radyan ve derece konuları hatırlamakta fayda var.
Radyan ve dereceler daire üzerindeki açıları ölçmek için kullanılan kavramlardır.
1 radyan= 57.2958 derecedir.
radyan = derece * Math.PI / 180
derece = radyan * 180 / Math.PI
cos ()
Kosinüsün radyan olarak açı değerini, -1.0 ile 1.0 arasında değişen değerler olarak geri döndürür.
trace(Math.cos(0)); // 1sin ()
Sinüsün radyan olarak açı değerini, -1.0 ile 1.0 arasında değişen değerler olarak geri döndürür.
trace(Math.sin(90)); // 0.89tan ()
Tanjantın radyan olarak açı değerini hesaplar.
trace(Math.tan(45)); // 1.619acos ()
-1.0 ile 1.0 arasında değişen kosinüs sayılarının radyan değerlerini bulur.
trace(Math.acos(0.5)); // 1.047asin ()
-1.0 ile 1.0 arasında değişen sinüs sayılarının radyan değerlerini bulur.
trace(Math.asin(0.5)); // 0.523atan ()
Açı değerlerinin arc tanjant değerlerini bulur.
trace(Math.atan(180)); // 1.565atan2 (y,x)
Dairenin (0,0) noktasından belirtilen y ve x noktalarını radyan olarak döndürür.
trace(Math.atan2(43,
); // 0.468Matematik Sınıfının Sabitleri
E
trace(Math.E); // 2.718281828459045
LN10
trace(Math. LN10); // 2.302585092994046
LN2
trace(Math. LN2); // 0.6931471805599453
LOG10E
trace(Math. LOG10E); // 0.4342944819032518
LOG2E
trace(Math. LOG2E); // 1.442695040888963387
PI
trace(Math. PI); // 3.141592653589793
SQRT1_2
trace(Math. SQRT1_2); // 0.7071067811865476
SQRT2
trace(Math. SQRT2); // 1.4142135623730951
Yazan: Muttalip TULGAR